søndag den 24. april 2011

Nyanlagt køkkenhave

Her i påsken har vi arbejdet på at anlægge køkkenhave. Ejj det er blevet så godt.

Det startede for 2 uger siden, hvor mine forældre var til morgenkaffe. Vi havde selv nogle tanker, men var i tvivl om hvordan vi ville have det. Vi havde lagt sten op i haven for at ridste området af. Mine forældre kiggede på det, og min far, som er ferm til at indrette/tegne - skitserede en helt ny idé op for os. Og vi var solgt.

Da de gik ud af haven begyndte min mand at grave græs af. Og nu står området færdigt! Lækkert og fuldstændig som vi drømte om - bare endnu bedre. På billederne kan det godt se lidt kedeligt ud - men det er svært at gengive de små frø i jorden ;-) Der kommer opdaterede billeder, når det hele er i flor :-)



August hjælper med at fylde sand på stien og feje det ned
 
August tjekker lige om blåbærbuskene har det godt :-)

Det er i et hjørne af haven, hvor vi går igennem hver dag for at komme i vuggestuen. Så i forvejen er der en havelåge. Nu er der så kommet et område med kartofler, gulerødder, jordbær og blåbærbuske. I forvejen havde vi Miabellatræerne. Derudover er der kommet hæk rundt om, som giver røde frugter til fuglene. Min hårdtarbejdende mand har også lagt en lækker sti, så man går igennem en espalierport - i hvert fald på sigt, når træerne vokser sammen. Endelig er vores plantebord kommet derned og den ene stol har fået følgeskab af endnu en.


Det græstørv der er på nu, er ved at tørre væk, og så skal der nyt jord ovenpå og der skal såes nyt græs

Min dejlige dreng gemmer sig bag volden og leger på den - skønt
Ved siden af området har vi lavet en lille vold. Den er skæv og i forskellige højder - helt med vilje. Der er lagt to rør ind i volden, der går hver sin vej op/ned. Der gik ikke mange sekunder fra den var lavet til August var igang med at hælde sten/plantepinde igennem rørene og stof oppe på den og hoppede ned. Han elsker den - og den er god for fantasien - præcis som vi drømte om. Med tiden kommer græsset jo til at gro på den, og det er meningen det skal være lidt højt på den, så det bliver et godt gemmested. Naboens dreng sagde straks "så kan man gemme sig bag den når man leger krig". Tror den bliver et super legested både nu og i fremtiden.


Miabellaer i fuldt flor - og Mia med sommerkulør :-)

Alt i alt har området kostet os - NUL kroner. Fliserne er nogle mandens bror havde i overskud, alle planter/hække/frø er købt via gavekort vi fik til gartneri i bryllupsgave og stolene er gamle arvinger fra mine forældre. Volden er blevet lavet ud af alt det græs vi gravede af. Se det er også fedt - det bliver dermed en ren overskudsforretning - sådan noget kan vi lide her i hytten :-)

Jeg håber I har haft en fantastisk påske derude?

Vi har haft masser af dejlige gæster, været på masser af dejlige påskevisits, hygget for vildt i haven og jeg har fået fuldstændig styr på markedet nu - dejligt.

Mange påskesmil fra Mia

1 kommentar:

  1. Super gode ideer til hvordan man indretter en have, så den både giver lidt godt til ganen, men samtidig giver hele familien et opholdsted. Kan godt forstå at August er glad for volden. Håber i må få mange gode timer i den have.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...