mandag den 25. april 2016

Lidt om mad(spild)

Herhjemme går jeg en hel del op i at mindske madspil. Det er ikke noget nyt, fordi ordet nu er blevet et modefænomen, det er noget jeg har gået op i, siden den dag jeg flyttede hjemmefra.

Jeg bryder mig i den grad ikke om at smide mad ud! Jeg gemmer således selv de mindste rester i fryseren. For en lille rest kombineret med en anden lille rest bliver ofte til et dejligt måltid en anden god aften, eller måske en lun lille ret til en frokost.

Jeg laver madplan hver uge, og handler stort ind hver søndag/mandag. Det gør det både billigere og mere overskueligt for os som familie. Samtidig så får vi mest muligt ud af de ting, vi indkøber. Eksempelvis lavede vi italienske kødboller med pasta og tomatsovs en dag, dagen efter fik vi frikadeller med salat og tomatsovs til, og på tredjedagen fik vi så pizza med tomatsoven ovenpå!

Et andet eksempel er frugt. Det spises der virkelig meget af herhjemme, og det er faktisk August, der spiser mest. Men når så eksempelvis en pære eller et æble alligevel er blevet lidt for modent i bunden af skålen, så laver jeg gerne en lille portion frugtmos og saft af det. Det bliver ikke til meget, men den lille sjat er jo guld værd på Vibes havregrød næste dag, og saften er ligeså virkelig dejlig for hende at drikke.


Jeg er ikke en ørn i et køkken, men jeg har det seneste år virkelig fået lyst til at prøve meget nyt af. Det er egentlig rigtig hyggeligt, og jeg springer mere og mere ud i at lave mad uden opskrift! Store sager ;-) I går fandt jeg dog denne lækre bog i Netto til blot 40 kr., den glæder jeg mig til at læse nærmere i.



Smil fra Mia

1 kommentar:

  1. Jeg går også meget op i at få brugt al den mad jeg køber og tilbereder. Mindst 1 gang om ugen har vi "tøm køleskab" og ungerne ELSKER det. Så spiser vi rester, kombinerer på kryds og tværs. Der går faktisk lidt sport i det kan jeg mærke :)

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...