søndag den 12. juni 2016

En god hjælper er vigtigt

Min lille Vibe vil så gerne hjælpe mig med det daglige arbejde. Det tror jeg egentlig alle børn gerne vil, August har i hvert fald også altid nydt at få en opgave. 

Nogle gange, er det bare nemmest at klare opgaven selv, men jeg er meget bevidst om, at Vibe skal indvolveres så meget som muligt, især fordi vi går hjemme så længe sammen.

Den anden dag var jeg ved at tømme opvaskemaskine, og hun elsker at stå der og smide alt bestikket på gulvet imens. Men istedet sagde jeg tak og rakte hånden frem, en leg vi leger tit med alt muligt andet. Hun var ved at revne af stolthed! Og på kort tid fik vi tømt to bestikskuffer. 


Det var både god læring og godt for selvværdet. Noget der er så enkelt og så alligevel er så vigtigt; at være en vigtig brik i en families hverdag, at være vigtig, at der er brug for netop én, for at det kan fungere. 



Et andet eksempel jeg kan nævne er, at når jeg lægger vasketøj sammen (hader det i øvrigt!), så er jeg begyndt at sætte mig på stuegulvet med det, så lægger jeg sammen og lægger det op i sofaen, gør jeg ikke det, så kommer jeg nemlig til at lægge det samme stykke tøj sammen en del gange ;). Imens drøner Vibe rundt på gulvet med tøj i hænderne og flytter rundt på det. Ikke nogen hjælp, endnu! Men ved at involvere hende, så er jeg sikker på, at hun med tiden bliver en fin hjælper også her! 

Smil fra Mia 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...