torsdag den 10. februar 2011

Når ondt alligevel bliver værre

I går tog vi som sagt på Kolding Sygehus for at snakke med Børnelæge Martin. Martin havde vi mødt på børneafdelingen i oktober (læs her og her), men skulle for første gang til mødes med ham i går.

Vi fik for første gang afvide hvad hans mbl-tal ligger på, og jeg må sige det var lidt nedslående. Tallet var under 10 og umåleligt fordi det var så lavt. Ja det var faktisk så lavt, at lægen ikke havde set det så lavt før, og derfor er August nu i den kritiske mbl-gruppe. Det kan holdes op imod at "normale" børns mbl-tal er over 500. Så ja Augusts er MEGET lavt. Faktisk er Augusts immunforsvar fuldstændig ikke eksisterende, sagde lægen. Man kan jo så sige, at August ikke bliver mere syg af, at vi nu kender hans tal, men omvendt så er det heller ikke sådan, at vi gik derfra og tænkte nå ja - men det er da meget lovende, han er nok snart rask. Tværtimod.

Læge Martin sendte os på laboratoriet, hvor August skulle have taget en hel bunke blodprøver. Dér så vi så at August har samme blodårer som sin mor. De ligger dybt og lægerne måtte stikke to gange før de fandt en åre. Og begge gange måtte de kører nålen rundt i venerne for at få blod ud. Ejj det gjorde ondt på mor og far her at se lillemanden på den måde. Men selvom han græd meget så tog han det faktisk utrolig flot. Og ja, vi bliver gang på gang overraskede over hvor sej han er. Det er hans IgG subklasser, der skal undersøges, dvs. hans immunforsvar skal kortlægges, da han højst sandsynligvis også har andre immundefekter, da hans tal er så lave. Han fik også taget prøver for at undersøge om de vacciner han indtil nu har fået er accepteret af hans krop eller frastødt.

Hvis prøverne viser, at han har andre immundefekter, så skal han i immunglobulin-behandling én gang ugentligt på Odense universitetshospital. Dét gode ved det er jo naturligvis at det vil hjælpe August, og forhåbentlig skåne ham mod alt den sygdom.

Jeg har ondt i mit moderhjerte. For min lille dreng kæmper med en hel masse sygdom, som han slet slet ikke fortjener. Men jeg håber bare han kan se i vores øjne, når han bliver ældre, at vi har gjort alt hvad der stod ved vores magt for at kæmpe for retfærdighed for ham og hans sygdom.

Ja... jeg er ked at det kære læsere - men de positive og kreative indlæg lader vente på sig. Og det er bestemt ikke fordi lysten til det ikke er der... der er desværre bare ikke så meget at skrive om på de fronter.

I får et billede af min elskede dreng, da han den anden dag faldt i søvn i mine arme - han er helt helt vidunderlig, og vi elsker ham hele vejen til månen og tilbage igen.

24 kommentarer:

  1. Åh, Mia - hvor er det synd for August og for jer. Det er en så uretfærdig kamp I kæmper lige nu, med kommunen og August´s sygdom. Ord er overflødige, for jeg kan ikke sige noget der kan lindre. Men jeg sender jer et kæmpe kram, og et klap på skulderen for at I kæmper bravt videre... KRAM til jer.

    SvarSlet
  2. Det gør ondt helt ind i hjertet at høre, hvor meget den lille guldklump skal kæmpe med. Har engang hørt en klog kvinde sige, at de børn, der skal have det lidt sværere end andre i livet kommer til de forældre de har, fordi det er dem, der kan klare det. Og det er jer, der er så seje, at I kan klare det. Jeg tager hatten af for jer gang på gang. Jeg er sikker på, at han aldrig er i tvivl om, hvor meget I kæmper for ham. Tanker herfra.

    SvarSlet
  3. Hvor er det uretfærdigt, at I har så meget at slås med...og stakkels lille August! Håber de kan hjælpe ham, så han kan slippe for alt for meget sygdom. Gode og positive tanker til jer!

    SvarSlet
  4. Åh, Mia, hvor er det da synd for din stakkels lille dreng.
    Men hvor er han da heldig at han har lige jer til foreldre, der gør alt for ham og elsker ham så højt.
    Sender dig et knus herfra:)

    SvarSlet
  5. Puha, jeg vil blot sende en venlig tanke jeres vej. Det er ikke nemt det i kæmper med. Håber på bedring for lille August snarest.

    SvarSlet
  6. Det er så uretfærdigt når de små skal så meget igennem ;0(
    Stort kram herfra ;0)

    SvarSlet
  7. Jeg sidder med en stor klump i halsen og tårer i øjnene. Det rør også mit moderhjerte. Jeg sender positive tanker jeres vej. Varme hilsner fra Linda

    SvarSlet
  8. Åh nej, det gør ondt dybt ind i hjertet at læse om Augusts og jeres udfordringer. Så urimeligt at en lille fyr skal kæmpe med alt den sygdom. Er MBL-tallet konstant, eller kan det ændres over tid? Jeg kan godt forstå at det kan være svært at fine smilet frem for tiden. Jeg sender mine varmeste tanker til jer, og håber I kan holde modet oppe trods de nedslående nyheder. Kram!

    SvarSlet
  9. Tusind TAK for jeres søde kommentarer. De varmer i en rigtig barsk tid!

    Anita - du gav mig tårer i øjnene - TAK for de søde ord - dem tager jeg til mig!!

    Maiken - det er desværre en kronisk lidelse, men med tiden vil et andet immunforsvar tage over, og han vil således vokse sig fra det. MEn i går fik vi dog afvide at der for altid være en speciel behandling han skal have ved forskellige sygdomme.

    SvarSlet
  10. Puha, jeg blev også helt berørt af, at læse det her. Jeg kan kende de mange bekymringer fra vores egen datte og det er ulideligt når man ikke kan få 100% klarhed nu og her og helst i går.

    Hvis han er et så ekstremt tilfælde tænker jeg kun på, at I virkelig nærmest bør få - undskyld mit sprog - hjælp i både hoved og røv af kommunen! Åh, jeg håber virkelig at nogle af de her ting snart kommer på plads for jer, så I kun skal tænke på jeres lille søn.

    Kram herfra.

    SvarSlet
  11. Kan kun sige.. kæmpe KRAM herfra.

    Knus Berit

    SvarSlet
  12. Åh Mia, hvor gør det ondt at læse alt det I går i gennem. Kært billede:-)
    Mange tanker herfra

    SvarSlet
  13. ..jeg mangler ord.. hvor er det bare hårdt for jer og jeres skønne August:)
    Hvor er det et skønt billede og din kærlighed lyser helt ud af skærmen..
    Kæmpe kram og masser af tanker.. Knus Mette

    SvarSlet
  14. Åhh lille mand da! Stakkels ham - og stakkels jer!! Tanker i din retning og alt det bedste til August!
    - og ved du hvad? Den med månen siger jeg også hver eneste aften til min ældste. Min yngste blir elsket hele vejen op til solskinnet og tilbage igen!

    SvarSlet
  15. Et kram til dig! Det gør mig ondt, at Jeres lille søn skal igennem alt det:(
    Med ønsket om alt det bedste:)
    Kh Mille

    SvarSlet
  16. Ja jeg kan jo kun sige som de andre. Gode tanker til jer med ønsket om alt det bedste!
    Tina:-)

    SvarSlet
  17. Årh altså.. Mia.. Jeg kan kun sende dig et kæmpe stort kram!!!

    SvarSlet
  18. En tanke fra en fast trofast læser. Kh Johanne

    SvarSlet
  19. Kæreste Mia. Hvor er det synd for det lille pus, at han skal så meget igennem i så ung en alder. Jeg er virkelig imponeret over, at du finder overskud til blog og alle dine krea projekter. August er virkelig heldig, at han er havnet hos jer, hvor der er overskud til at rumme ham og hans sygdom.
    De kærligst tanker herfra...
    Line

    SvarSlet
  20. Ja det er svært at sige såmeget i den situation som I står i.. Det er SÅ skuffende at systemet sviger jer på den måde!
    Jeg sender en masse positive tanker til jer og tager hatten af for dit overskud, til at skrive her på bloggen og for dine kreative indslag :0)
    KH.

    SvarSlet
  21. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  22. Stakkels lille fyr! Kærlige tanker til jer alle 3.

    SvarSlet
  23. Dejligt I endelig har fået kontakt til en læge der tager mbl alvorligt og vil hjælpe jer videre, håber det bedste for jer ;O)

    SvarSlet
  24. Nu bliver jeg nødt til at give mig til kende og skrive jeg har læst med den sidste tid i din blog :) Jeg er selv mor til en dreng på Augusts alder med lignende problematikker, og vi afventer pt svar på samme blodprøver som August fik taget (altså IgG subklasser med videre)...
    Ved egentlig ikke helt hvad jeg skal skrive her, men ville bare lige give mig til kende og sige jeg følger med :) Du er velkommen til at sende en mail hvis du vil i kontakt med en familie som er i lignende/samme situation som jer :)
    Mvh Henriette og Elias (August 08).
    henriette_schmidt_l@hotmai.com

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...