søndag den 23. oktober 2011

Den litterære ammestund (giveaway)

Jeg er blev kontaktet, for at høre, om jeg ville tage emnet "læsning for/med børn" op på min blog. Da jeg er lærer, er det virkelig noget, der ligger tæt på mit hjerte. "Den litterære ammestund", som det hedder med lidt faglige briller, er super vigtig, da det er med til at stimulere børnenes sprogindlæring, udtalemåde og ikke mindst læselysten, som er altafgørende, når det kommer til at lære at læse.

Herhjemme hos os er der blevet læst historier siden August var ganske lille, og nu er det hver aften et fast ritual, at vi læser 3 bøger højt, før han skal sove. Han elsker det, og det gør vi også - det er super hyggeligt, og giver anledning til en god snak før putningen. Her i efteråret, er det ofte indeaktiviteter der trækker, og her er der jo netop plads til hyggestunder med bøger.

McDonalds overrasker endnu en gang positivt – og tilbyder nu gode kvalitetsbøger sammen med Happy Meal (30 kr), som i øvrigt er blevet sundere. Det sker indtil 3. November. Forfatterne tæller blandt andet Kim Fupz og Astrid Lindgreen.

Det er håbet, at kampagnet som McDonalds pt. kører kan være med til at øge læseaktivteterne i de danske hjem. Pt. læser alt for mange forældre kun højt for deres børn en gang om ugen, mens eksperter mener, at det helst skal være 10 minutter om dagen. Her er der 7 læseråd - jeg synes i den grad de er anvendelige.



Som lærer råder jeg altid mine elever og deres forældre til at læse mellem 15 og 30 min. dagligt - hele vejen igennem skolen. Det hjælper - det er bevist mange gange!

Nu har du muligheden for at vinde den skønne bog Pippi, her som tegneserie. Alt du skal gøre er at skrive en kommentar, hvori du ærligt kort fortæller om I læser derhjemme og hvis ja hvor ofte/meget.




Jeg trækker lod den 1/11.

Husk også min super fine Paperwear giveaway, som trækkes om præcis en uge - deltag HER!

38 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER børnebøger! Især mange af de nyere bøger er bare fantastiske. Der er der også lidt for forældrene, som fx hos Strid. :-)
    Vi læser hver aften inden sengetid, min 2 (og så så mange hun nu får os lokket til. ;-)Sofie er 2½ år) Ellers læser vi engang imellem i løbet af dagen, men det blir mest i weekenderne. Nogle historier er længere end andre, nogle er korte "pegebøger" hvor man skal finde ting og bogstaver/tal. Lige nu er det bukke bruse der er det store hit... ;-)
    Vi har endnu ingen Pippibøger, så vil MEGET gerne vinde din give away! :-)

    SvarSlet
  2. jeg deltager gerne i din fine give away :)

    jeg er mor til 5 børn og de har gennem deres barndom fået mange historier og sange og vi ejer mange bøger jeg læser nu kun for de 2 små 7 og 8 år og hende på 8 år læser ca 20 min hver dag ham på 7 år prøver :) jeg læser ikke med den store mere han er snart 25 år ;) og mine tvillinger på snart 16 år gider ikke høre historier mere ;)

    SvarSlet
  3. Jeg deltager gerne.
    Hos os læses der rigtig meget. Takke været min mand. han er en fantastisk oplæser og har selv en meget stor læselyst. Vi har hele huset fuld af bøger. (nogle gange syntes jeg de fylder meget... fysisk)
    Hver eneste aften har han læst for vores piger fra de var omkring 1 år. Amalie er nu 8½ og pt. læser de vampyre historier i anledningen af halloween. Den store Asta på 13½ læser selv med stor fornøjelse og stort set hver dag. Begger piger er flasket op med Astrid Lindgren, Ole Lund Kirkegård, Rune Kidde, Brødrene Grimm.
    Jeg selv læser også rigtig meget, men er ikke den fortrukkene oplæser i hjemmet, da far at så god til det.
    Men jeg synger meget med pigerne :O) hvilket også er vigtigt i den sproglige udv.
    Dejlig give away.

    SvarSlet
  4. Sikke et godt og relevant indlæg! Og en skøn give away...
    Som udgangspunkt læser vi højt hver aften inden sengetid for Oscar - Victor gider det ik rigtigt endnu. Men Oscar elsker det og han har altid elsket bøger og historier...han syns også det er sjovt at lege stave leg, så siger han hvad jeg skal skrive og så staver jeg det og så snakker vi om hvad bogstaverne ligner. Men vi gør det kun når Oscar gider og syns det er en leg - for det skal være sjovt:-) Ingen pres eller noget fra de voksnes side...ikke endnu, det kan tidsnok komme:-)
    Jeg ville elske at læse højt af Pippi bogen, så jeg håber vi vinder:-)
    Kh. Malene

    SvarSlet
  5. Hjemme hos os elsker pigerne at få læse højt. Især den yngste. De er begge under skolealderen, men den ældste er begyndt at "læse" tegneserier og bøger højt. Hvis hun har hørt dem før kan hun næsten nøjagtigt genfortælle dem.
    Om aftenen læser vi inden sengetid. - Eller synger! ;)

    SvarSlet
  6. hjemme hos os er der endnu ingen børn. Men alligevel bliver der læst højt! Min kæreste og jeg elsker nemlig begge at få læst højt - eller at læse højt. Man oplever bøgerne på en anden måde, og nogle er bare skabt til det levende ord mere end til stille indad-læsning. Derudover bliver der ofte læst højt for vores efterhånden mange nevøer og niecer, og det er godt nok en fornøjelse :-)

    SvarSlet
  7. Vi læser lidt hver dag. Viola fylder 2 til feb. hun trækker mig nogen gange i benet hen til sofaen og siger " mor læse! " Hun sidder også selv med bøger og kigger, det er nok ynglingsbeskæftigelsen.
    Håber vi vinder Pippi :-)

    SvarSlet
  8. Hjemme hos os bliver der læst højt hver aften. Det er især min mand som læser højt for vores dreng på fire, mens jeg tager mig af lillepigen. Min pige på otte måneder er jeg så småt begyndt at kigge i pegebøger med, og storebror "læser" for hende

    SvarSlet
  9. Sikke en fin give away,.
    Jeg har jo ingen børn, men jeg elsker selv at læse.
    Og da jeg var lille læste jeg og så altid Pippi.
    Så ville være dejligt at have denne bog(:

    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
  10. Her læses der ikke endnu, min søn er kun 7 måneder.
    Jeg er dog så småt begyndt at prøve at vise ham bøger og læse lidt højt, men han vil stadig helst bare smage på bogen og bide i den;-)
    Lige så snart han bliver gammel nok til at få læst højt, skal dette være en del af putte ritualet. Vi har allerede fået en del bøger til dette i dåbsgave, men derfor vil vi så sandelig gerne vinde denne pippi bog:-) Der er plads til mange flere bøger på bogreolen!

    SvarSlet
  11. Herhjemme har vi to børn. Den største på 5 år får af mig læst en bog hver anden aften, hvor vi snakker om den vi læste sidst og efter at have læst bogen snakker om, hvad den handlede om. Hver anden dag laver hun opgaver med faderen på spansk. Han er fra spanien og vi ønsker at det spanske sprog skal være en naturlig del af børnenes hverdag, hvorfor han også kun snakker spansk til børnene. Med den mindste på 2 år, er det en anden snak. Han har et fast putteritual, hvor det er kys, kram og godnat. Vi læser aldrig for ham (får elt dårlig samvittighed), da det altid har fungeret bedst med bare at putte ham. Han får læst bøger i weekenden, men synes faktisk det er for lidt, så godt denne give away måske kan få sat gang i nye puttevaner for ham..

    SvarSlet
  12. sikke en hyggelig giveaway- jeg vil meget gerne deltage.
    Jeg er mor til en skøn dreng på 5 mdr, så vi er endnu ikke startet med højtlæsning, men jeg har da helt klart intentioner om, at det skal være et fast hygge ritual inden sengetid når min guldklump bliver stor nok.
    Jeg synes bøger er en skøn gave til børn istedet for alverdens plastik skrammel - så vi ønskede os en masse klassikere i dåbsgave. Vi har været så heldige allerede nu at have en fin samling.
    Jeg er selv helt vild med at læse bøger - bøger er skønne - en vigtig del af den arv jeg gerne vil give videre til min søn.

    SvarSlet
  13. Fantastisk Give Away i den gode sags tjeneste! Herhjemme læser vi dagligt, når vi har min mands søn på 8 år hos os. Snart har vi også en lille nyfødt en, og noget af det, der allerede nu står klar er babybøgerne. Både min mand (der er lærer) og jeg, er af den opfattelse, at læsning er noget af det mest givende!

    SvarSlet
  14. Vi har ingen børn og kan derfor ikke fortælle så meget læsevaner i den retning(men NYDER selv at læse).
    Men tilgengæld er jeg selv lærer og vil bare lige sige at det er vildt fedt at støde på så relevant et indlæg... Thumbs up herfra...

    Knus Kristina fra
    www.dutterier.blogspot.com

    SvarSlet
  15. Vi læser hver aften for Karoline og NYDER det! Og så ville jeg ønske, at jeg have mere tid til at læse selv, men jeg falder simpelthen i søvn *ups*

    SvarSlet
  16. Da jeg er mormor vil jeg gerne deltage, mine egne børn har altid fået læst historier ved sengetid, og hygge stunder
    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  17. Super godt emne, og give away! Her har vi læst længe, også selvom Otto ikke rigtigt har noget sprog endnu. Vi læser historie hver aften (ca. en to min) og så læser vi gerne et par bøger i løbet af dagen. Otto er heldigvis glad for at læse, så han kommer selv med de bøger han vil have læst op :-)

    SvarSlet
  18. Vi har heller ingen børn, men havde som min navnesøster Dorte, skrev tidligere oppe, også en overgang, hvor vi læste H.C. Andersen eventyr for hinanden, ih det var hyggeligt. Ellers kan jeg huske som barn, at min mor læste rigtigt meget for meget, så meget at jeg rettede hende hver gang, hun ikke ordret læste det, som hun havde læst sidst - om hun så bare genfortalte eller hvad hun gjorde, så skulle der ikke digtes videre :) - lidt perfektionistisk er man vel.

    SvarSlet
  19. Jeg vil meget gerne være med - og bøger er altid kærkomne her! Vi læser rigtig meget herhjemme og har altid gjort det!
    Min ældste dreng på 7 er meget dygtig til at læse og ham læser jeg med 20 min hver dag mindst - derudover sker det flere gange om dagen at han sætter sig med lillebror på 2 1/2 og læser højt - selv læser eller bare spørger om vi kan læse lidt mere. Det er SÅ fedt og det er alle timerne med bøgerne i hånden værd når jeg ser hvor stor læseglæde det giver ham.
    Lillebror går totalt i hans fodspor og han er knap trådt ind af døren før han kommer med bøger og skal læse og snakke billeder.
    Jeg har kun positivt at sige om læsning og bøger og biblioteker og jeg bliver helt trist når jeg møder børn som ikke kender til den dejlige hygge der er med læsning!
    Vi vil elske Pippi vil vi :-)

    SvarSlet
  20. Jeps, her læser vi også... Alfred får læst bøger hver dag - han henter dem selv. Vi synger også meget (også fra sangbøger)... Sådan er det med to lærer (og musiklærere) som forældre (hihi).
    Dejlig give-away!
    KH Trine.

    SvarSlet
  21. Elsker også bøger helt vildt.. Og jeg køber vildt mange på genbrug så det er virkelig en af de ting vi har mange af..
    Vi læster hver aften hvor meget og hvor lidt af hænger af børnene. Og vi læser også ofte bøger i løbet af dagen. Da bøgerne står fremme så børnene selv kan hente dem i vores stue...

    SvarSlet
  22. Jeg har det som dig. Vi læser HVER aften, enten en enkelt eller to historier. Vi har to piger, en på 5 år og en på 4 måneder. Den store pige har fået læst højt hver aften inden putning, som et fast ritual. Hverken hende eller os kan finde ud af det, hvis hun ikke får en historie.
    Dog skal det siges, at der kan forekomme enkelte aftener, hvor enten vi foreslår et alternativ eller hun selv kommer med et ønske om at gøre noget andet. Vi kan fx spille vendespil, kigge på billeder eller finde en (børne-)sang på youtube.
    Jeg forventer, at vi fortsætter i samme gode spor med vores mindste datter, når hun er klar til det!

    SvarSlet
  23. Vi læser hver aften for vores datter på snart 3 år. Det er et fast ritual, at vi ligger i sengen og læser lidt før sengetid. Hun elsker det, og vil helst, at vi ikke stopper igen. Men det handler vist mest om, at hun ikke gider at sove. Så længe vi læser, så er det jo ikke sovetid endnu ;o)
    Jeg har selv altid været en læsehest og tilbragte en stor del af min barndom og ungdom med næsen i bøgerne. Så jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden bøger, og håber, at vi kan præge vores datter til det samme ved at læse højt for hende og vise hende, hvor spændende bøgernes verden kan være :o)

    SvarSlet
  24. Vi elsker Pippi.

    Her i huset, er vi ikke så gode til at få læst sammen, men når det sker er det gerne de gode gamle børnehistorier som: Alle vi børn i Bulderby, Ronja Røverdatter, Emil fra Lønneberg.
    Dog er vi så heldige, at vores ældste på 9 gerne vil læse højt for os - så det hygger vi med om eftermiddagen eller efter spisetid.

    Selv læser jeg meget, men desværre er jeg ikke den bedste til at få læst for mine børn. Manden derimod gør det gerne.

    SvarSlet
  25. Deltager også gerne...
    Vi læser ikke rigtigt med Birk endnu - men tænker det snart er på tide at starte... Han er 2 år, men har ikke meget tålmodighed til at sidde og høre en bog.. til gengæld elsker han selv at bladre i bøger - og henter dem gerne i stakkevis fra reolen :-)

    SvarSlet
  26. Jeg læser for min søn 4-5 gange om ugen. Nogen dage er han bare mere interesseret i at se fodbold ;-)
    Han går i børnehaveklasse og ELSKER at gå på biblioteket. Og det er altid spændende at se hvad han kommer hjem med.
    Hans far læser også en gang imellem, men han har det med at falde i søvn midt i en sætning ;-D
    Allerede da Rasmus var lille, lavede jeg en aftale med en veninde om at hun kun gav ham bøger i fødselsdags- og julegaver og det glæder han sig til hver gang. I år får han bogen om Messi i julegave - han er nemlig en lille fodboldtosse :-)

    SvarSlet
  27. Tusind tak for de fine læseråd Mia <3
    Min datter Laura er blot 3 mdr. gammel og jeg må indrømme, at det er begrænset, hvad jeg har læst for hende indtil nu. Vi har tilgengæld sunget rigtig meget for hende :-)

    Jeg vil helt sikkert læse for hende i fremtiden, men jeg mangler at anskaffe mig nogle gode bøger og så fik jeg lige øje på, at du havde endnu et fif i ærmet og en lækker bog, som måske kan blive Lauras første <3

    Rigtig god dag og tak for inspirationen.

    Kærlig hilsen
    Janni Lykke
    www.stundermedlykkeblogspot.com

    SvarSlet
  28. Vi læser hver aften stort set:-) For vores dreng på 2,5 år. Og han NYDER det:-)
    Kh. Mette

    SvarSlet
  29. Jeg elsker selv at læse og syntes at det er noget af det hårdeste ved at blive mor: At man ikke længere kan tage hele dage ud af kalenderen til at ligge på sofaen. Vores Ester på 3 får dagligt læst op, og ligger også selv og læser ved sengetid. Hvilket hun hygger sig rigtigt meget med. Nu er jeg ved at være lidt træt af at læse de samme 3 Alfons Åberg bøger, så en Pippi bog ville være fantastisk. Jeg håber snart at hun har nået alderen hvor hun kan være med på lidt længere historier :-)

    SvarSlet
  30. Herhjemme er jeg desværre ikke selv særlig god til at læse andet end lektier, men Sofie og jeg eller ar læser hver dag. Vi peger g frtæller og det samme gør hun. Hun elsker det og hun suger al den nye viden til sig, og det er fedt at se :)

    Håber pippi bogen lander i sofies bogreol, det vil et sikkert være et stort hit.

    SvarSlet
  31. Min datter er kun 6 måneder, så det er ikke fordi det er så relevant at læse for hende endnu. Men vi gør det alligevel lidt ind i mellem, når vi skal hygge os. Hun kan bedst lide at bladre og følger meget interesseret med.

    Hilsen
    Mette
    (bade-and@hotmail.com)

    SvarSlet
  32. Min datter er 22 mdr., men det er ikke hver dag, vi læser en bog.
    Intentionen om at gøre det er dog stor, og der er købt forskellige bøger ind til når hun blir lidt ældre.
    Hun har dog lidt forskellige papbøger, som hun elsker at læse - bla. nogle Bamse og Kyllinge bøger med sang i.
    Man kan helt klart se på hende, at hun kender bøgerne - og hun synes det er hyggeligt at læse de kendte bøger.

    Jeg håber selvfølgelig at Pippi bogen lander på Sidsels værelse - den vil hun helt sikkert elske :o)

    SvarSlet
  33. Jeg vil gerne være med. Krydser fingre:-)

    Mia, vil du sende mig din adresse og tlfnr, så kan jeg lave vores kreaklub liste. frk.regnbue@gmail.com.

    Kh Christina

    SvarSlet
  34. Hej, har fulgt din blog i et stykke tid, men ikke skrevet før. Har en datter med mbl-mangel og fandt dig da jeg søgte på det:-) Hun er blevet passet hjemme til hun var godt 3 år grundet meget sygdom, så vi har altid læst meget. Nu er hun startet i børnehave, men vi læser som regel en længere historie i weekender og altid inden hun skal sove - det er godt for os alle. Hun kan fuldende mange af sætningerne, det er så hyggeligt at læse sammen. Kh Mette (mettebaungaard@hotmail.com)

    SvarSlet
  35. Pippi bringer minder frem, den bog vil jeg super gerne vinde. Vi læser bøger herhjemme 4-5 dage om ugen, primært er det efter den store på 3 bliver hentet i børnehave. Det er en rigtig god måde at få hende ned i gear, og samtidig nyder jeg at læse for hende - den lille på 8 mdr er også så småt begyndt at være med.

    SvarSlet
  36. Pippi, min heltinge. Skøn giveaway
    ;) Mette/Ravnemor

    SvarSlet
  37. Åh hvor fint! Vil mægtig gerne deltage i din give away. Ja, vi læser herhjemme. Hele tiden nærmest. Albert kigger mest bare billeder og siger ligesom de dyr, han finder i bøgerne. Men Lærke på 2½ vil rigtig gerne høre (lange) historier nu, så vi læser alt mellem 3-7 historier hver aften. Alt efter længde. Vi er alle sammen SÅ glade for godnathistorien!
    Kh Charlotte.

    SvarSlet
  38. Jeg har en datter på 13 måneder.. Vi sidder sammen næsten hver dag og læser "lære"-bøger..!:) Men Pippi skal hun da helt sikkert høre historien om når hun bliver lidt ældre:) Mvh. Mette

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...