torsdag den 13. oktober 2011

Læring i naturen

De sidste to dage har jeg været ude af klasseværelset og istedet været ude i den fuldstændig fantastiske oktober-natur.

Onsdag var jeg med hele mellemtrinnet på fælleden/kasernen her i byen, som ligger helt nede ved vandet. Dagen bestod af samarbejdsøvelser ved 10 forskellige poster for ialt ca. 130 elever og 10 lærere. Jeg stod ved en post, hvor eleverne skulle samle et kæmpe puslespil på 9 minutter, det var den sværeste af alle poster, og kun et enkelt ud af 10 hold klarede opgaven. Men eleverne gik godt til opgaven, dejligt. Jeg havde hele solopgangen som udsigt, og for at det ikke skal være løgn, så kom der flere dådyr springende forbi - helt ærligt, kan man få en bedre arbejdsdag? Ja okay, det var voldsomt koldt, fordi det blæste sådan, men spejderen i mig (læs: har været spejder 1 dag i mit ganske liv), tog bilnøglerne og fik med besvær revet mit tæppe i stykker, fik viklede stykkerne om fødderne, som nu ikke længere var is i gummistøvlerne ;-)
Jeg havde fået afvide vi skulle have stol, tæppe og noget varmt at drikke med. Som sagt, så gjort. Her med mine forældres retrostol fra loftet - helt hyggeligt :-) Selvom jeg nærmest ikke sad ned hele dagen. Portrætfoto - jow jow skal da også med.


I dag har vi været på en gammel museumsgård, som ligger ca. 6 km. fra skolen. Der cyklede vi ud, og vejret var endnu bedre end i går. Totalt blå himmel, solskin hele dagen og ikke meget vind. Så utrolig lækkert. Her var vi også 130 elever og 12 lærere afsted. Vi var delt op i 10 andre hold på tværs af årgangene. Eleverne skulle "arbejde for føden". Det var et super super arrangement. Vi startede dagen med en fedtemad med pølse ude i laden. Derefter blev vi spredt ud og gik igang. Mit hold lavede pandekager over bål, lavede kartoffelmel fra bunden og var til sidst på fotoholdet, som skulle dokumentere det hele. Til sidst blev der spredt kæmpe pressenninger ud, og så fik vi ellers hjemmelavet grønsagssuppe med bacon og persille samt nybagte lækre gulerodsboller. Derefter "madpakker" over bål, som bestod af lækre grøntsager og endelig pandekager med sukker. Drikkevaren bestod af nypresset æplejucie. Det hele lavet af eleverne. Så fint !
Vi cyklede retur alle mand. Og endnu en skøn dag udenfor klasseværelset var overstået.


I morgen er det så den årlige motionsdag der skal skydes af før det så endelig er FERIE!!

2 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt at se, at der stadig er lærere, der ikke lader sig kue af nye læreplaner og alt for mange opgaver udenfor klasseværelset. Jeg er sikker på, at eleverne elsker dig for det!

    SvarSlet
  2. Hold da op, man skulle have været elev i to dage hos dig :)

    Kh Rikke

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...